چشم‌انداز بیست ساله و الزامات سیاست خارجی توسعه‌گرا از منظر اقتصادی

Print E-mail
مهندس بیژن زنگنه
22 December 2012

دیباچه

سیاست خارجی را می‌توان از دیدگاه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داد. نگاه من به این موضوع، از دید اقتصادی است. این به آن معنا نیست که مطالبی که در این جا ارائه خواهد شد، به خودی خود فراگیر است. بلکه هدف، توجه به لوازم و مقدمات توسعه است؛ اگرچه این لوازم به تنهایی، نیازهای حرکت در راه توسعه را پوشش نمی‌دهد و ابزارهائی دیگر نیز برای توسعه، ضروری به‌نظر می‌رسد.

براساس چشم‌انداز بیست ساله در افق ۱۴۰۴ ایران «کشوری است توسعه یافته با جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل».

برای دستیابی به این هدف، باید تولید ناخالص داخلی ایران از رقمی معادل کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۶، در افق چشم‌انداز (به قیمت‌های ثابت) به رقمی، نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد دلار برسد. این بدان معناست که ایران باید طی سال‌های آینده با رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی به پیش برود. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی پیوسته برای ۱۶-۱۷ سال آینده باید دست کم هشت درصد در سال باشد.

برای دستیابی به این اهداف یعنی رسیدن به تولید ناخالص داخلی ۱۰۰۰ میلیارد دلار و رشد اقتصاد هشت درصدی که از بایسته‌های قطعی تحقق چشم‌انداز از دید اقتصادی است، افزون بر افزایش نرخ بهره‌وری، به سرمایه‌گذاری‌های سترگ در اقتصاد کشور با هدف افزایش تولید داخلی نیاز داریم. به نظر می‌رسد که چنین تولیدی در مرحلة نخست، باید متکی به مزیت‌های نسبی و در مرحلة بعد برپایة مزیت‌های رقابتی کشور باشد.

منبع: کتاب سیاست خارجی توسعه گرا، مرداد ١٣٨٧

دانلود مقاله